صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

چگالی و یکاهای آن

پاسخ تایید شده
2 سال قبل
2 سال قبل
0

چگالی:
چگالی مقدار جرمی است که در حجم معینی از یک جسم وجود دارد. به چگالی «جرم حجمی» نیز گفته می شود. فرمول اندازه گیری چگالی به صورت زیر است:

 

یکاهای اندازه گیری چگالی:

اگر در محاسبه مقدار چگالی ، جرم با یکا گرم (g) و حجم با یکای سانتی متر مکعب (3cm) بیان شده بود برای یکای چگالی از(3g/cm) استفاده می کنیم و اگر در محاسبه مقدار چگالی، جرم با یک کیلوگرم(kg) و حجم با یکای متر مکعب (m) بیان شده بود، برای یکای چگالی از (kg/m3)  استفاده می کنیم .

در صورتی که با توجه به فرمول چگالی، مقدار حجم یا جرم خواسته شده بود می توانیم از مثلث ریاضی استفاده نماییم. این مثلث برای تمامی فرمول هایی مثل فرمول چگالی کاربرد دارد . به این ترتیب که برای به دست آوردن هر یک از کمیت ها، کافی است انگشت خود را بر روی مورد خواسته شده بگذارید و عملیات ریاضی باقی مانده را انجام دهیم؛ یعنی اگر بخواهیم حجم را به دست آوریم باید جرم را تقسیم چگالی کنیم؛ اگر بخواهیم جرم را محاسبه کنیم بایستی چگالی را در حجم ضرب کنیم.

 

 

نکته:

چگالی آب برابر با ۱ گرم بر سانتی متر مکعب است. هر جسمی که چگالی اش بیشتر از آب باشد، در آب فرو می رود و هر جسمی که چگالی اش کمتر از آب باشد، روی آب شناور خواهد ماند. 


سایر مباحث این فصل